Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
|
Exemplaires (1)
Cote | Section | Disponibilité |
---|---|---|
WEL | Tijdschrift / Revue | Exclu du prêt |
Dépouillements


Wat is het probleem met probleemgedrag? / Beno Schraepen in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : Wat is het probleem met probleemgedrag? Type de document : texte imprimé Auteurs : Beno Schraepen Année de publication : 2019 Article en page(s) : 5-8 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Afhaken op school
École
Trouble du comportementRésumé : Afgaande op de berichten in de media lijkt ons onderwijs overspoeld te worden door leerlingen met gedragsproblemen. Vooral het M-decreet wordt dan met de vinger gewezen. Om de minimale ambities van het decreet te realiseren, zijn de klassen te groot, de middelen en ondersteuning ontoereikend, de leerkrachten al overbevraagd. De stoelen en schorsingen vliegen door de klas. Maar waar komt die tsunami van leerlingen met problematisch gedrag in het onderwijs vandaan? We brengen in onderstaande tekst een aantal hypotheses samen die hier een versterkende rol spelen eerder onder het motto wat is er mis met het onderwijs in plaats van wat is er mis met de leerlingen. (https://anet.be/desktop/irart) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28938
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 5-8[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Anders omgaan met jongeren of jongvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid / Eef Goedseels in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : Anders omgaan met jongeren of jongvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid Type de document : texte imprimé Auteurs : Eef Goedseels Année de publication : 2019 Article en page(s) : 9-13 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Jeune
Jeune adultePersonne âgée de 16 à 30 ans
Santé mentaleMots-clés : Open-Hart-Cirkels Résumé : Vanaf 1 mei 2017 loopt er een pilootproject 'Psychische kwetsbaarheid: een andere aanpak' op initiatief van de vzw Re-Member en financieel ondersteund door het Agentschap Opgroeien. Het experiment wordt uitgevoerd in samenwerking met verschillende organisaties uit de Jeugdzorg. De initiatiefnemers van het proefproject zijn Willy Vandamme en Lut Wouters die zelf heel erg geraakt werden door de manier waarop er omgegaan werd met het psychisch lijden van hun dochter, voornamelijk binnen de residentiele psychiatrie. Volgens hen worden patiënten nog te vaak opgesloten, gaan de deuren achter hen dicht en wordt de familie buitengesloten. Bovendien blijft de huidige psychiatrische zorg te vaak beperkt tot een medicamenteuze benadering en biedt het onvoldoende antwoorden op existentiële vragen. (Fragment) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28939
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 9-13[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Van een bestraffende naar een straffe school. De plaats van peer mediation binnen het hertselgericht werken en een herstelgericht schoolklimaat / Sabine Coppens in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : Van een bestraffende naar een straffe school. De plaats van peer mediation binnen het hertselgericht werken en een herstelgericht schoolklimaat Type de document : texte imprimé Auteurs : Sabine Coppens Année de publication : 2019 Article en page(s) : 15-18 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : École
Harcèlement
Médiation
Rétablissement en santé mentaleRésumé : Bemiddeling is een methode om conflicten tussen mensen aan te pakken. Hierbij worden de partijen die een conflict hebben, bijgestaan door een bemiddelaar die samen met hen rond de tafel zit. De bemiddelaar staat buiten het conflict, maar helpt om de communicatie tussen de partijen op gang te brengen, te vergemakkelijken en gaande te houden. De bemiddelaar biedt geen kant-en-klare oplossing, maar helpt om er samen uit te geraken. Binnen de onderwijscontext is bemiddeling een goede manier om verschillende soorten conflicten aan te pakken. Afhankelijk van de aard van het conflict en de mensen die erbij betrokken zijn, worden andere werkmethoden gehanteerd. De concrete methodiek wordt steeds bepaald na een afspraak met de opdrachtgever. Afhankelijk van de specifieke situatie wordt telkens een scenario op maat afgesproken. (https://www.onderwijsbemiddeling.be/2019/12/12/bemiddelingopschool/) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28940
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 15-18[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Buddy's voor nieuwkomer-kinderen die de overgang naar de secundaire school maken / Bea Van Robaeys in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : Buddy's voor nieuwkomer-kinderen die de overgang naar de secundaire school maken Type de document : texte imprimé Auteurs : Bea Van Robaeys ; Vicky Lyssens-Danneboom Année de publication : 2019 Article en page(s) : 19-21 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Accompagnement
Enseignement secondaire
Inégalité scolaire
Primo-arrivantRésumé : Jaarlijks komen in België onderstalige minderjarige nieuwkomers aan. Om deze kinderen te laten integreren en maatschappelijk participeren is het creëren van maximale onderwijskansen een noodzakelijke voorwaarde. In het actie-onderzoek "Buddy@School" onderzoeken we hoe we een buddywerking in de lagere school kunnen creëren op maat van nieuwkomer-leerlingen en hun ouders. Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28941
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 19-21[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt De impact van de schoolcontext op attitudes en gedrag met betrekking tot gender en seksualiteit / Heleen Delodder in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : De impact van de schoolcontext op attitudes en gedrag met betrekking tot gender en seksualiteit Type de document : texte imprimé Auteurs : Heleen Delodder ; Mieke Van Houtte Année de publication : 2019 Article en page(s) : 22-25 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : École
Egalité de genre
SexualitéRésumé : Denkbeelden over gender en relaties worden al in de kindertijd gevormd, en vooral de adolescentie periode blijkt cruciaal. Samengaand met de puberteit ervaren jongeren een intensifiëring van gender-gerelateerde verwachtingen en worden traditionele genderrolattitudes sterker (Hill & Lynch, 1983). Jongeren voelen druk om zich meer te beginnen te gedragen in overeenstemming met wat in hun cultuur traditioneel van mannen en vrouwen wordt verwacht (Connell, 1995; Halimi, Consuegra, Struyven, & Engels, 2016; Hill & Lynch, 1983; Jackson, 2006; Pascoe, 2011; Vermeersch, T'sjoen, Kaufman, Vincke, & Van Houtte, 2010). (Fragment) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28942
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 22-25[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Een samenlevings- en motivatieproject voor leerlingen van de tweede graad bso / Andy Deburchgraeve in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : Een samenlevings- en motivatieproject voor leerlingen van de tweede graad bso Type de document : texte imprimé Auteurs : Andy Deburchgraeve ; Nadia El Allaoui Année de publication : 2019 Article en page(s) : 26-29 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Afhaken op school
Exclusion scolairePermalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28943
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 26-29[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Samen zorg op school beter maken. Tijd nemen om stil te staan / Wendy Eerdekens in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : Samen zorg op school beter maken. Tijd nemen om stil te staan Type de document : texte imprimé Auteurs : Wendy Eerdekens ; Jente Hugaert Année de publication : 2019 Article en page(s) : 30-33 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Accompagnement
Centrum voor leerlingenbegeleiding (clb)Résumé : De ontwikkelde instrumenten richten zich tot al wie bij zorg betrokken is. Uiteraard gaan leerlingenbegeleiders hier in eerste instantie mee aan de slag. En het instrument heeft ook een beleidslaag waardoor het kan gebruikt worden om het zorgbeleid uit te werken. Daarnaast zijn de instrumenten zo ontwikkeld dat ze kunnen gebruikt worden voor het uitwerken van het zorgbeleid samen met ouders, leerlingen, collega’s, welzijnswerkers, CLB- medewerkers, directies en pedagogisch begeleiders. Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28944
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 30-33[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Naar een slachtoffercultuur rond racisme op school? / Naima Charkaoui in Welwijs, Nr 4 (december 2019)
[article]
Titre : Naar een slachtoffercultuur rond racisme op school? Type de document : texte imprimé Auteurs : Naima Charkaoui Année de publication : 2019 Article en page(s) : 34-37 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : École
RacismeRésumé : Racisme is niet alleen een maatschappelijk probleem, maar ook een persoonlijk probleem. Kleine en grote ervaringen van - soms subtiel - racisme verstoren de ontwikkeling en schaden de gezondheid van kinderen en jongeren. Naast racisme tegengaan, is het belangrijk in te zetten op de veerkracht van de mensen die ermee te maken hebben. Ook het onderwijs heeft hierin een belangrijke opdracht. Dit artikel is gebaseerd op het boek 'Racisme : over wonden en veerkracht' (Charkaoui, 2019). Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28945
in Welwijs > Nr 4 (december 2019) . - 34-37[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt