Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
|
Exemplaires (1)
Cote | Section | Disponibilité |
---|---|---|
WEL | Tijdschrift / Revue | Exclu du prêt |
Dépouillements


De (in)tolerantie bij jongeren ten aanzien van etnische anderen / Jop Van der Auwera in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
![]()
[article]
Titre : De (in)tolerantie bij jongeren ten aanzien van etnische anderen Type de document : texte imprimé Auteurs : Jop Van der Auwera Année de publication : 2020 Article en page(s) : 5-8 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Discrimination
Diversité
MédiaRésumé : Wisselwerking Onderwijs en Welzijnswerk Etnisch-culturele denkbeelden bij jongeren worden vandaag mede gevormd door hun dagelijks contact met talrijke mediakanalen. In dat verband gebeurt het wel eens dat ‘etniciteit’ en ‘cultuur’ in de media op een veralgemeende wijze in verband worden gebracht met het criminele karakter van een individu. Precies deze neergezette etnisch-culturele stereotypen kunnen zorgen voor een (in)tolerante houding ten aanzien van de ‘etnische anderen’. De vraag die daarbij rijst: hoe, en in hoeverre, kan de school een tegengewicht bieden in de totstandkoming van intolerantie bij jongeren ten aanzien van ‘etnische anderen’? En ligne : https://www.researchgate.net/publication/344540454_De_intolerantie_bij_jongeren_ [...] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29471
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 5-8[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Sterk, sterker, sterkst. Kwetsbare, laaggeletterde OKAN-jongeren succesvol toeleiden naar een vervolgopleiding of tewerkstelling / Joris Verlinden in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
[article]
Titre : Sterk, sterker, sterkst. Kwetsbare, laaggeletterde OKAN-jongeren succesvol toeleiden naar een vervolgopleiding of tewerkstelling Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Verlinden Année de publication : 2020 Article en page(s) : 9-12 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Emploi
Exclusion scolaire
Formation complémentaire
Onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers (OKAN)Résumé : Scholen en opvangcentra functioneren elk binnen hun eigen logica. Opzet van dit uitwisselingsmoment is dat de onderwijssector de logica waarbinnen de opvanginitiatieven opereren, leert kennen en de opvangsector de logica waarbij het onderwijsveld functioneert. Met dit uitwisselingsmoment willen we bijdragen aan een beter begrip en samenwerking tussen de verschillende partners. Verschillende sprekers vertellen hoe zij de krachten bundelen en verschillen tussen de onderwijslogica en de opvanglogica proberen te overbruggen. Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29472
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 9-12[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt A bridge over troubled water / Edward Campforts in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
[article]
Titre : A bridge over troubled water Type de document : texte imprimé Auteurs : Edward Campforts Année de publication : 2020 Article en page(s) : 13-17 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignant
Rétablissement en santé mentalePermalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29473
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 13-17[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt 1Gezin1Plan / Bie Melis in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
[article]
Titre : 1Gezin1Plan Type de document : texte imprimé Auteurs : Bie Melis ; Kathleen Loon Année de publication : 2020 Article en page(s) : 18-21 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Integrale jeugdhulp Il n'existe pas d'équivalent en français.Résumé : Het uitgangspunt van 1Gezin1Plan impliceert dat professionals de gezinsleden en hun context als volwaardige samenwerkingspartners zien. Gezinnen voeren zelf de regie over hun hulpverleningsproces. Hulpverleners werken krachtgericht en (netwerk)versterkend. Hoewel deze begrippen al enige tijd gangbaar zijn in de Vlaamse jeugdsector blijkt de vertaling naar de praktijk niet eenvoudig. Het vraagt om een nieuwe rol en positie van de hulpverlener. Bovendien biedt het samenwerken in een interdisciplinair netwerk kansen maar ook nieuwe uitdagingen. De nieuwe samenwerkingsverbanden zijn daarom vragende partij naar wetenschappelijke ondersteuning. Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29474
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 18-21[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Ouderschap in superdiversiteit. Mag iedere ouder op zijn eigen unieke manier ouder zijn? / Itsen Gonzalez in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
[article]
Titre : Ouderschap in superdiversiteit. Mag iedere ouder op zijn eigen unieke manier ouder zijn? Type de document : texte imprimé Auteurs : Itsen Gonzalez ; Katrien Lauwereys Année de publication : 2020 Article en page(s) : 22-24 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Diversité
OTA Vlaams-Brabant en Brussel
ParentalitéPermalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29475
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 22-24[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs / Elke Struyf in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
[article]
Titre : Ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs Type de document : texte imprimé Auteurs : Elke Struyf ; Liesbeth Bogaert Année de publication : 2020 Article en page(s) : 25-28 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : École
Maatzorg
Personne handicapéeRésumé : Vanaf het schooljaar 2017-2018 ging een nieuw ondersteuningsmodel voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften van start in scholen van het gewoon basis- en secundair onderwijs en in centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs. Als de basiszorg en verhoogde zorg niet volstaan en uitbreiding van zorg nodig is of een leerling een individueel aangepast curriculum volgt, kan een school voor gewoon onderwijs extra ondersteuning aantrekken voor de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Note de contenu : https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/atoms/files/Evaluatie-ondersteuningsmodel-rapport-30-09-2019.pdf Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29476
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 25-28[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Be-REYN. Netwerk rond inclusie van Roma en Woonwagenbewoners families / Liesbeth Lambert in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
[article]
Titre : Be-REYN. Netwerk rond inclusie van Roma en Woonwagenbewoners families Type de document : texte imprimé Auteurs : Liesbeth Lambert ; Kathy Jacobs Année de publication : 2020 Article en page(s) : 29-32 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Droits de l'enfant
Gens du voyage
RomRésumé : Hoe zorgen we dat Romafamilies en woonwagenbewoners beter toegang krijgen tot kwaliteitsvolle basisvoorzieningen voor jonge kinderen? Hoe kunnen we medewerkers inspireren om de drempels te verlagen? Hoe kunnen we goede praktijken delen? Uit gesprekken met praktijk- en beleidmedewerkers blijkt een grote nood aan uitwisseling, over steden heen. Professionals in basisvoorzieningen die zich inzetten voor Romagezinnen en/of woonwagenbewoners verlangen naar een forum waar ze over hun ervaringen kunnen spreken en kunnen reflecteren over hun aanpak. Be-REYN speelt in op die nood. Note de contenu : http://www.expoo.be/sites/default/files/atoms/files/Be-REYN_Netwerk%20rond%20inclusie%20van%20Roma%20en%20Woonwagenbewoners%20families.pdf Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29477
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 29-32[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Vrij in vrije tijd. Drempels ervaren door ouders bij het uitbouwen van een inclusieve vrije tijd voor hun kind met specifieke noden / Pieter Feys in Welwijs, Nr 3 (september 2020)
[article]
Titre : Vrij in vrije tijd. Drempels ervaren door ouders bij het uitbouwen van een inclusieve vrije tijd voor hun kind met specifieke noden Type de document : texte imprimé Auteurs : Pieter Feys ; Inge Van De Putte Année de publication : 2020 Article en page(s) : 33-37 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Inclusion
Loisirs
Personne handicapéeRésumé : Het hebben en vrij mogen invullen van vrije tijd is een noodzaak en een recht voor elkeen. Voor kinderen en jongeren met een beperking en hun ouders komt daar heel wat bij kijken. Heeft iedereen wel effectief de vrije keuze om te doen wat hij graag wil doen met zijn vrije tijd? Is het aanbod toegankelijk genoeg om een vrije keuze te kunnen maken? Hoeveel tijd schiet er bijvoorbeeld nog over als je naast je job of school ook nog naar verschillende therapieën moet? In dit rapport bundelde het steunpunt de belangrijkste drempels die ouders ervaren. Note de contenu : https://www.oudersvoorinclusie.be/wp-content/uploads/2020/06/Vrij-in-Vrije-Tijd-Webversie-1.pdf
Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29478
in Welwijs > Nr 3 (september 2020) . - 33-37[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt