Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
|
Exemplaires (1)
Cote | Section | Disponibilité |
---|---|---|
WEL | Tijdschrift / Revue | Exclu du prêt |
Dépouillements


SAAMO voor sterk onderwijs / Geert Schuermans in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
[article]
Titre : SAAMO voor sterk onderwijs Type de document : texte imprimé Auteurs : Geert Schuermans, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 6-9 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Égalité des chances
Enseignement et formation
Inégalité scolaireMots-clés : SAAMO Résumé : "SAAMO zet zich al jarenlang in om gelijke onderwijskansen te bevorderen voor kinderen en jongeren, vooral dan zij die opgroeien in kwetsbare situaties.
In dit artikel bespreken wij de uitdagingen en successen van SAAMO's onderwijsprojecten, die scholen, ouders en leerlingen samenbrengen om structurele verbeteringen te realiseren. Opbouwwerkers spelen hierin een cruciale rol: ze bouwen bruggen, ontwikkelen innovatieve projecten en stimuleren lokale vormen van samenwerking. Dit werk levert echter geen tijdelijke oplossing op; het vraagt om blijvende inspanningen, ook nadat SAAMO vertrekt. (...)" (uittreksel uit het artikel)Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32978
in Welwijs > Nr 4 (december 2024) . - 6-9[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Het pad naar diversiteitsresponsief onderwijs - Vergeet de lerarenopleider niet! / Benjamin Ponet in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
[article]
Titre : Het pad naar diversiteitsresponsief onderwijs - Vergeet de lerarenopleider niet! Type de document : texte imprimé Auteurs : Benjamin Ponet, Auteur ; Ann Debo, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 10-13 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Diversité
Enseignement et formation
Inégalité scolaire
PédagogieRésumé : "Onderwijssystemen houden nog te weinig rekening met de diversiteit in onze samenleving, waardoor niet alle leerlingen de emancipatorische kracht van onderwijs kunnen ervaren. Deze bijdrage biedt een inkijk in hoe lerarenopleiders zich kunnen professionaliseren om onderwijs te realiseren dat wél recht doet aan iedereen door zowel aandachtig te zijn voor diversiteit als daadkrachtig te zijn tegen onderwijsongelijkheid. (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32979
in Welwijs > Nr 4 (december 2024) . - 10-13[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt School sociaal werk in Vlaanderen en Brussel / Ronald Crouzé in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
[article]
Titre : School sociaal werk in Vlaanderen en Brussel Type de document : texte imprimé Auteurs : Ronald Crouzé, Auteur ; Leen Sebrechts, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 14-17 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Pédagogie
Travail socialRésumé : "School sociaal werk is geen gangbare term in het Vlaams onderwijslandschap. Toch zijn er in Vlaanderen verschillende praktijken die hieronder vallen. Onderzoekers van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen (AP Hogeschool) gingen in gesprek met vertegenwoordigers van diverse initiatieven in Vlaanderen en Brussel op zoek naar de identiteit en meerwaarde van school sociaal werk.
Met dit artikel willen we het signaal geven dat multidisciplinair werken in scholen essentieel is om het recht op kwaliteitsvol onderwijs te garanderen, dat inzetten op verbinding en welbevinden loont, voor leerlingen, leerkrachten en het onderwijssysteem. Daar kan school sociaal werk een belangrijke bijdrage aan leveren.(...)" (uittreksel uit het artikel)Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32980
in Welwijs > Nr 4 (december 2024) . - 14-17[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Verbondenheid met jonge tieners in de klaspraktijk. "Students don't care how much you know, until they know how much you care." J.C Maxwell / Evelien Buyse in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
[article]
Titre : Verbondenheid met jonge tieners in de klaspraktijk. "Students don't care how much you know, until they know how much you care." J.C Maxwell Type de document : texte imprimé Auteurs : Evelien Buyse, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 18-21 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Jeune
PédagogieMots-clés : Relatie leerlingen-tieners Résumé : "De leerprestaties van leerlingen secundair onderwijs staan onder druk. Tegelijk staan ook hun leerkrachte onder druk, met toenemende risico's op relationele stress en depressie of burn-out tot gevolg.
Verbindende relaties tussen leerlingen en leerkrachten kunnen hier een antwoord bieden. Daarom ontwikkelden wij de Toolkit bevat handelingstips voor leerkrachten die gaan over aspecten van : benaderbaarheid, persoonlijke band, bezorgdheid en zorg, rechtvaardige autoriteit en motiverend lesgeven." (uittreksel uit het artikel)Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32981
in Welwijs > Nr 4 (december 2024) . - 18-21[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Basisschool toont dat inclusie werkt: 'Wat we doen, is redelijk uniek' / Thomas Detombe in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
[article]
Titre : Basisschool toont dat inclusie werkt: 'Wat we doen, is redelijk uniek' Type de document : texte imprimé Auteurs : Thomas Detombe, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 22-24 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enfant handicapé
Enseignement et formation
Enseignement fondamental
InclusionRésumé : "Een jaar opende basisschool Matadi in Heverlee haar deuren. Matadi geeft onderwijs op maat van kinderen met en zonder een beperking. Leerlingen groeien samen op, diversiteit is er de norm. Met die visie zwemt Matadi tegen de stroom in. "Veel ouders kiezen bewust voor ons." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32982
in Welwijs > Nr 4 (december 2024) . - 22-24[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt 'Door school geraak je uw mensheid een beetje kwijt' Jongeren over ruimte op school / Juno Tourne in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
[article]
Titre : 'Door school geraak je uw mensheid een beetje kwijt' Jongeren over ruimte op school Type de document : texte imprimé Auteurs : Juno Tourne, Auteur ; Jochen Devlieghere, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 25-29 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Diversité
Enseignement et formation
Inégalité scolaire
PédagogieRésumé : "Hoewel het Vlaamse onderwijssysteem goed gefinancierd en ontwikkeld is, blijft de uitsluiting van sociaaleconomische kwetsbare jongeren een hardnekkig probleem. Critici van het huidige neoliberale onderwijsdiscours wijzen op de mismatch tussen deze jongeren en onderwijs. Voor een rechtvaardiger en gelijker onderwijssysteem bepleiten we meer ruimte voor ontsnapping,identiteit en inspraak.
(...)" (uittreksel uit het artikel)Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32983
in Welwijs > Nr 4 (december 2024) . - 25-29[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt