Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
Catégories
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet. Een krachtig en verbindend kompas voor opvoeders / Hilde Leonard in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
[article]
Titre : Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet. Een krachtig en verbindend kompas voor opvoeders Type de document : texte imprimé Auteurs : Hilde Leonard, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 7-10 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Éducateur
Enseignement et formation
Politique de l'enseignementMots-clés : Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet (NAGV) Résumé : "Het gedachtegoed Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet (NAGV) heeft zich de laatste jaren breed verspreid in het onderwijs en in de welzijnssector. En dat is niet toevallig! Heel wat opvoeders ervaren het als een krachtig kompas dat hen helpt om - los van het effect op kind of jongere - de opvoeder te zijn die zij willen zijn. NAGV helpt hen om op koers te blijven, zelfs in de meest uitdagende situaties, waar onmacht dreigt over te nemen. In dit artikel laat ik zien waar de kracht van NAGV in schuilt. Ik doe dit vanuit mijn ervaring als trainer, actief binnen onderwijs en in jeugdzorg." (uittreksel uit de samenvatting) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32598
in Welwijs > Nr 3 (september 2024) . - 7-10[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Naadloze en flexibele trajecten (NAFT). Samen voor succesvolle schoolloopbanen / Katleen De Rick in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
[article]
Titre : Naadloze en flexibele trajecten (NAFT). Samen voor succesvolle schoolloopbanen Type de document : texte imprimé Auteurs : Katleen De Rick, Auteur ; Thijs Sprengers, Auteur ; ... et al. Année de publication : 2024 Article en page(s) : 20-23 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Exclusion scolaire
Politique de l'enseignementMots-clés : Naadloze en flexibele trajecten (NAFT) Résumé : "Schooluitval is in het Vlaamse onderwijs een hardnekkig probleem. Al jaren verlaten elk jaar meer dan 10% van de leerlingen het secundair onderwijs zonder voldoende kwalificaties en het percentage leerlingen met minstens 30 halve dagen ongewettigde afwezigheid schommelt rond de 2%. Sinds 2019 bieden naadloze en flexibele trajecten, ook NAFT genoemd, ondersteuning aan leerlingen in het secundair onderwijs bij wie er sprake is van schooluitval of bij wie schooluitval dreigt en die tijdelijk intensieve begeleiding nodig hebben." (uittreksel uit de samenvatting) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32603
in Welwijs > Nr 3 (september 2024) . - 20-23[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Samenwerken aan welzijnsnoden op school. Materialen die interprofessioneel werken versterken / Celine Mertens in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
[article]
Titre : Samenwerken aan welzijnsnoden op school. Materialen die interprofessioneel werken versterken Type de document : texte imprimé Auteurs : Celine Mertens, Auteur ; Katrien De Maegd, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 24-27 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Politique de l'enseignement
WelzijnszorgRésumé : "Vanuit het lokale beleid, het welzijnswerk én de scholen klinkt de roep naar meer en betere samenwerking om maatschappelijke uitdagingen zoals kinderarmoede het hoofd te bieden. EQUALITY ResearchCollective (HOGENT) volgt via onderzoek de interprofessionele praktijken en evoluties op die zich situeren op het kruispunt tussen onderwijs en welzijn. De focus hirbij is het werken over beleidsdomeinen en sectoren heen met als doel de realisatie van het recht op kwaliteitsvol onderwijs voor alle kinderen en jongeren.(...)" (uittreksel uit de samenvatting) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32604
in Welwijs > Nr 3 (september 2024) . - 24-27[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt OverKop: werken op het tempo van de jongere / Jannes Vanmelle in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
[article]
Titre : OverKop: werken op het tempo van de jongere Type de document : texte imprimé Auteurs : Jannes Vanmelle, Auteur ; Gijs Mommerency, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 36-40 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Jeugdhulp
Jeune adultePersonne âgée de 16 à 30 ansMots-clés : Overkop Résumé : "Jongeren ondergaan?/maken tijdens hun ontwikkeling naar jongvolwassenheid grote veranderingen mee die hen voor heel wat ontwikkelingstaken stelt. Ze evolueren geleidelijk aan tot zelfstandige individuen die hun rol en plaats in de samenleving zoeken en opeisen. Op onderwijsvlak houdt die ontwikkeling in een eerste fase in dat ze overgaan naar het secundair onderwijs en in een tweede fase naar het hoger onderwijs en/of de arbeidsmarkt. (...)" (uittreksel uit de samenvatting) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32605
in Welwijs > Nr 3 (september 2024) . - 36-40[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Villa Veerkracht: een warme start voor jonge nieuwkomers / Lisa Algoed in Welwijs, Nr 2 (juni 2024)
[article]
Titre : Villa Veerkracht: een warme start voor jonge nieuwkomers Type de document : texte imprimé Auteurs : Lisa Algoed, Auteur ; Veronique De Clercq, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 11-14 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Jeugdhulp
RéfugiéMots-clés : Villa Veerkracht Résumé : "Onderwijs is de sleutel tot een hoopvolle en betere toekomst. Daarom is het zo belangrijk dat ieder kind de kans krijgt om te leren en zich te ontwikkelen op eigen ritme. Villa Veerkracht, een project van Vluchtelingen-werk Vlaanderen, speelt hierop in. Met dit project reiken we de hand naar jonge nieuwkomers die door hun vluchtverleden nog niet klaar zijn voor OKAN (onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers). In Villa Veerkracht kunnen jongeren hun rugzak met trauma's even afzetten en tot leren komen." (uittreksel uit de samenvatting) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32596
in Welwijs > Nr 2 (juni 2024) . - 11-14[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt 'In elke klas zit minstens één jonge mantelzorger' / Evelyn Geerdens in Welwijs, Nr 2 (juni 2024)
PermalinkProfessionele leergemeenschappen in en voor etnisch-culturele diversiteit in het onderwijs: Lessen van en voor secundaire scholen / Evelien Flamez in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkMet een open blik kijken naar anderstalige leerlingen in je klas / Annelore Blondeel in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkPsychosociale interventies op school voor kinderen en jongeren met een vlucht- of migratieachtergrond: Bevindingen uit het Rode Neuzen- en RefugeesWellSchool-onderzoek / Caroline Spaas in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkNaar inclusieve centrale toetsen: Zeven principes toegelicht / Fauve De Backer in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkN° 431 - janvier 2024 - Regard critique sur une étude concernant les (PIIS) étudiants avec un RIS - Le projet Préface et éducation non violente (Bulletin de Journal du Droit des Jeunes (JDJ))
PermalinkPermalinkEen smartphonebeleid op school: verbieden of verbinden? / Yana Baetens in Welwijs, Nr 3 (september 2023)
PermalinkDekolonisatie in het onderwijs? Erfgoed als katalysator van dialoog in het project Cultuurbotsing / Don Pandzou in Welwijs, Nr 3 (september 2023)
PermalinkSchoolweigering / Nele Van Driessche in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDe school als leefomgeving: Hoe kinderen op de vlucht houvast zoeken op school / Siska Van Daele in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDeep democracy: Een methode die leidt naar inclusie en belonging / Fanny Matheusen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDe stem van jongeren in de zoektocht naar schoolse motivatie: Kiezen voor "social impact learning labs" of "SILLs": not so silly? / Sofie Beunen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkMag het iets minder zijn? Studiedruk in het secundair onderwijs / Juno Tourne in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkInclusief onderwijs: hoe, wat en waarom? / Wendelien Vantieghem in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkDe sociale kaart in de klas? Een didactische verkenning en reflectie / Joris Van Doorsselaere in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkBurgerschapsonderwijs en het risico op burgerschapsongelijkheid: Waarom er nood is aan verhoogde aandacht rond burgerschap in het arbeidsmarktgericht onderwijs / Dorien Sampermans in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkPermalinkOnderwijs en sociale rechtvaardigheid in 2050 / Ides Nicaise in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
PermalinkOp zes domeinen werken aan kansrijk en betaalbaar onderwijs / Marijn Somers in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
PermalinkPermalinkPermalink