Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
Catégories



Handvaten voor het herkennen en signaliseren van geweld tussen broers en zussen / Eva Van Kelecom in Welwijs, Nr 1 (januari 2025)
[article]
Titre : Handvaten voor het herkennen en signaliseren van geweld tussen broers en zussen Type de document : texte imprimé Auteurs : Eva Van Kelecom, Auteur Année de publication : 2025 Article en page(s) : 10-13 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Relation fraternelle
Vie Familiale
Violence intrafamilialeRésumé : "Geweld tussen broers en zussen, ook wel 'siblinggeweld', wordt vaak geminimaliseerd en als normaal beschouwd in de brede samenleving. Daardoor gaan ook kinderen en ouders ervan uit dat een belediging, slag of stoot hoort bij het opgroeien met een sibling. Praktijkactoren zijn niet altijd opgeleid om siblinggeweld te herkennen en ermee aan de slag te gaan. Deze bijdrage reikt hadvaten aan voor iedereen die in contact komt met kinderen en jongeren om siblinggeweld te herkennen en signaleren."(uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33096
in Welwijs > Nr 1 (januari 2025) . - 10-13[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt De modernisering voorbij: de plaats en status van de studierichting Hmane Wtetenschappen in het secundair onderwijs / Joris Van Doorselaere in Welwijs, Nr 1 (januari 2025)
[article]
Titre : De modernisering voorbij: de plaats en status van de studierichting Hmane Wtetenschappen in het secundair onderwijs Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Van Doorselaere, Auteur Année de publication : 2025 Article en page(s) : 14-18 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Enseignement secondaire
Politique de l'enseignementMots-clés : Humane Wetenschappen Résumé : "Door de modernisering die gaandeweg doorheen het secundair onderwijs vorm kreeg sinds 2019, studeerden vorig schooljaar de laatste humane wetenschappers af die onderwijs kregen volgens de oude eindtermen en onderwijsstructuur. Welke veranderingen zijn er doorgevoerd, wat zijn de implicaties ervan en, vooral wat met de vermeende "minderwaardige" status van de studierichting? (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33097
in Welwijs > Nr 1 (januari 2025) . - 14-18[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Van ouderbetrokkenheid naar pedagogisch parnerschap in de kleuterschool. Met een focus op co-ouderschap / Shana Van De Wiele in Welwijs, Nr 1 (januari 2025)
[article]
Titre : Van ouderbetrokkenheid naar pedagogisch parnerschap in de kleuterschool. Met een focus op co-ouderschap Type de document : texte imprimé Auteurs : Shana Van De Wiele, Auteur ; Jochen Devlieghere, Auteur Année de publication : 2025 Article en page(s) : 23-26 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Relation école-parentsMots-clés : Kleuterschool co-ouderschap Résumé : "De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gegroeid voor ouderbetrokkenheid in de kleuterschool. Enerzijds omdat het gezien wordt als een manier om de schoolcarrière van jonge kinderen te verbeteren, maar anderzijds ook omdat ouderbetrokkenheid uitgedaagd wordt door de toenemende diversiteit in gezinsstructuren, zoals co-ouderschap. Het is opvallend dat wetenschappers weinig aandacht besteden aan de ervaringen en behoeften van co-ouders zelf, terwijl scheidingen niet alleen een grote impact hebben op kleuters, maar ook op de ouders en dus op de ouderbetrokkenheid. (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33098
in Welwijs > Nr 1 (januari 2025) . - 23-26[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Hoe kunnen àlle leerlingen zich thuis voelen en presteren op school? Een diversiteitsaanpak is cruciaal / Roy Konings in Welwijs, Nr 1 (januari 2025)
[article]
Titre : Hoe kunnen àlle leerlingen zich thuis voelen en presteren op school? Een diversiteitsaanpak is cruciaal Type de document : texte imprimé Auteurs : Roy Konings, Auteur ; Jozefien De Leersnyder, Auteur Année de publication : 2025 Article en page(s) : 27-31 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Diversité
Enseignement et formation
Politique de l'enseignementRésumé : "Zowel in de media als in de leraarskamer heersen vaak vurige meningsverschillen over hoe we best kunnen omgaan met etnisch-culturele diversiteit op school. Is het een goed idee om de thuislaten van leerlingen te verbieden op school? Moet we diversiteit en racisme bespreken in de les? Mensen hebben vaak uiteenlopende meningen over dat soort zaken, maar wat zegt de wetenschap? (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33099
in Welwijs > Nr 1 (januari 2025) . - 27-31[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt
Titre : Problematisch gedrag op school: ‘Beleid heeft boter op het hoofd’ Type de document : document électronique Auteurs : Dieter Burssens, Auteur Autre Editeur : Berchem : Pluralistisch Overleg Welzijnswerk Année de publication : 2025 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Médiation scolaire
Politique de l'enseignementIndex. décimale : 55 Onderwijs | Enseignement Résumé : "Scholen vinden alsmaar moeilijker een oplossing wanneer een leerling een ernstig gedrags- of emotioneel probleem heeft. Onderzoeker Dieter Burssens wijst naar de verantwoordelijkheid van het beleid: “Scholen moeten kunnen steunen op hulp van buitenaf. Al jarenlang wordt hierop bespaard.”(Fragment) Note de contenu : Artikel uit Sociaal.Net. En ligne : https://sociaal.net/opinie/problematisch-gedrag-op-school-beleid-heeft-boter-op- [...] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32887 Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité ONLY ONLINE Only online Exclu du prêt Bouwen aan een sterke start voor iedereen: over het belang van kwalitatieve basisvoorzieningen voor jonge kinderen / Jochen Devlieghere in Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten - TJK, Nr. 4 (december 2024)
PermalinkSAAMO voor sterk onderwijs / Geert Schuermans in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
PermalinkHet pad naar diversiteitsresponsief onderwijs - Vergeet de lerarenopleider niet! / Benjamin Ponet in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
PermalinkSchool sociaal werk in Vlaanderen en Brussel / Ronald Crouzé in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
PermalinkVerbondenheid met jonge tieners in de klaspraktijk. "Students don't care how much you know, until they know how much you care." J.C Maxwell / Evelien Buyse in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
PermalinkBasisschool toont dat inclusie werkt: 'Wat we doen, is redelijk uniek' / Thomas Detombe in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
Permalink'Door school geraak je uw mensheid een beetje kwijt' Jongeren over ruimte op school / Juno Tourne in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
PermalinkNieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet. Een krachtig en verbindend kompas voor opvoeders / Hilde Leonard in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
PermalinkNaadloze en flexibele trajecten (NAFT). Samen voor succesvolle schoolloopbanen / Katleen De Rick in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
PermalinkSamenwerken aan welzijnsnoden op school. Materialen die interprofessioneel werken versterken / Celine Mertens in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
PermalinkOverKop: werken op het tempo van de jongere / Jannes Vanmelle in Welwijs, Nr 3 (september 2024)
PermalinkVilla Veerkracht: een warme start voor jonge nieuwkomers / Lisa Algoed in Welwijs, Nr 2 (juni 2024)
Permalink'In elke klas zit minstens één jonge mantelzorger' / Evelyn Geerdens in Welwijs, Nr 2 (juni 2024)
PermalinkProfessionele leergemeenschappen in en voor etnisch-culturele diversiteit in het onderwijs: Lessen van en voor secundaire scholen / Evelien Flamez in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkMet een open blik kijken naar anderstalige leerlingen in je klas / Annelore Blondeel in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkPsychosociale interventies op school voor kinderen en jongeren met een vlucht- of migratieachtergrond: Bevindingen uit het Rode Neuzen- en RefugeesWellSchool-onderzoek / Caroline Spaas in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkNaar inclusieve centrale toetsen: Zeven principes toegelicht / Fauve De Backer in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
PermalinkN° 431 - janvier 2024 - Regard critique sur une étude concernant les (PIIS) étudiants avec un RIS - Le projet Préface et éducation non violente (Bulletin de Journal du Droit des Jeunes (JDJ))
PermalinkPermalinkEen smartphonebeleid op school: verbieden of verbinden? / Yana Baetens in Welwijs, Nr 3 (september 2023)
PermalinkDekolonisatie in het onderwijs? Erfgoed als katalysator van dialoog in het project Cultuurbotsing / Don Pandzou in Welwijs, Nr 3 (september 2023)
PermalinkSchoolweigering / Nele Van Driessche in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDe school als leefomgeving: Hoe kinderen op de vlucht houvast zoeken op school / Siska Van Daele in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDeep democracy: Een methode die leidt naar inclusie en belonging / Fanny Matheusen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDe stem van jongeren in de zoektocht naar schoolse motivatie: Kiezen voor "social impact learning labs" of "SILLs": not so silly? / Sofie Beunen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkMag het iets minder zijn? Studiedruk in het secundair onderwijs / Juno Tourne in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkInclusief onderwijs: hoe, wat en waarom? / Wendelien Vantieghem in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkDe sociale kaart in de klas? Een didactische verkenning en reflectie / Joris Van Doorsselaere in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkBurgerschapsonderwijs en het risico op burgerschapsongelijkheid: Waarom er nood is aan verhoogde aandacht rond burgerschap in het arbeidsmarktgericht onderwijs / Dorien Sampermans in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkPermalinkOnderwijs en sociale rechtvaardigheid in 2050 / Ides Nicaise in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
PermalinkOp zes domeinen werken aan kansrijk en betaalbaar onderwijs / Marijn Somers in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
PermalinkPermalinkPermalink