Titre de série : |
Brussels Studies (NL), 40 |
Titre : |
40 - Gemengde scholen als hefboom voor succes? Mogelijkheden en limieten van twee Brusselse modellen |
Type de document : |
document électronique |
Auteurs : |
Emmanuelle Lenel |
Année de publication : |
2010 |
Importance : |
12 p |
Langues : |
Néerlandais (dut) |
Index. décimale : |
55 Onderwijs | Enseignement |
Résumé : |
Dit artikel bevraagt het democratisch ideaal van gemengdheid, in de brede zin van het woord, binnen het domein van het onderwijs. Op basis van etnografische gegevens uit twee case studies van Brusselse scholen die op verschillende manieren een antwoord bieden op de diversiteit in Brussel, zet de auteur de integratiemodellen van enerzijds universalistisch en anderzijds communautaristisch type tegenover elkaar. Ze tracht aan te tonen dat deze twee modeltypes van scholen geen eenvoudige ethisch-filosofische alternatieven zijn, maar dat ze bijdragen tot het kneden van verschillende leerlingen. Bovenop hun effecten op het welslagen en op de schoolse segregatie, bevordert elk schoolmodel op verschillende manieren de drie logica’s – slaagstrategieën, integratie en persoonlijke ontplooiing – die de leerling in de schoolse ruimte moet volgen. [Voorstelling van de uitgever] |
En ligne : |
http://brussels.revues.org/786 |
Permalink : |
https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=bulletin_display&id=2643 |