Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
|
[n° ou bulletin]
[n° ou bulletin]
|
Exemplaires (1)
Cote | Section | Disponibilité |
---|---|---|
WEL | Tijdschrift / Revue | Exclu du prêt |
Dépouillements


Burgerschap in een diverse samenleving: De relatie tussen sociale burgerschapscompetenties van leerlingen, sociaal-etnische achtergrond en diversiteit in de klas / Lisa De Schaepmeester in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
[article]
Titre : Burgerschap in een diverse samenleving: De relatie tussen sociale burgerschapscompetenties van leerlingen, sociaal-etnische achtergrond en diversiteit in de klas Type de document : texte imprimé Auteurs : Lisa De Schaepmeester, Auteur ; Johan Van Braak, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 15-18 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Burgerschap
DiversitéRésumé : "(...) Deze studie heeft als doel om na te gaan hoe burgerschapscompetenties van leerlingen samenhangen met hun sociaal-etnische achtergrond en met de diversiteit in de klas. Met andere woorden: hebben leerlingen door hun sociaal-etnische achtergrond of de diversiteit in de klas waar ze deel van uitmaken andere burgerschapscompetenties?" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30843
in Welwijs > Nr 3 (september 2022) . - p. 15-18[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Brede basiszorg, ondersteuning en buitengewoon onderwijs: Transitie of stand-still? / Annet De Vroey in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
[article]
Titre : Brede basiszorg, ondersteuning en buitengewoon onderwijs: Transitie of stand-still? Type de document : texte imprimé Auteurs : Annet De Vroey, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 19-23 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enfant handicapé
Enseignement
Enseignement spécialisé
InclusionMots-clés : leersteundecreet Résumé : "Binnenkort zal het Leersteundecreet het M-decreet vervangen. Dat laatste poogde een voorzichtige weg in te slaan naar (meer) inclusief onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, maar werd al gauw een zorgenkind. Voor veel scholen leek deze eerste stap in de implementatie van internationale wetgeving rond inclusie in onderwijs geen haalbare kaart.(...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30844
in Welwijs > Nr 3 (september 2022) . - p. 19-23[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt #GeenKindOpStraat / Pascal Debruyne in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
[article]
Titre : #GeenKindOpStraat Type de document : texte imprimé Auteurs : Pascal Debruyne, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 24-28 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Famille sans-abri
Mineur sans-abriRésumé : "Leven in een situatie van dak-en thuisloosheid heeft een grote impact op je sociaal leven, je schoolleven, je (geestelijke) gezondheid en verdere ontwikkeling. Deze situatie krijgt tot op vandaag te weinig aandacht. Op Vlaams niveau was in 2016 naar schatting één op de drie dak-en thuislozen minderjarig, in 2014 kende de thuislozenzorg alles samen zo'n 1.728 minderjarigen. (...)" (uittreksel uit het artikel)
Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30845
in Welwijs > Nr 3 (september 2022) . - p. 24-28[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Start-stop-model als herstelgericht alternatief voor straf / Tom Van Waterschoot in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
[article]
Titre : Start-stop-model als herstelgericht alternatief voor straf Type de document : texte imprimé Auteurs : Tom Van Waterschoot, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 29-34 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Délinquance
Herstelgericht groepsoverleg (hergo)
Rétablissement en santé mentaleRésumé : "Waarom straffen wij kinderen? Iedereen is het erover eens dat kinderen moeten opgroeien en zich ontwikkelen tot volwassenen. En dat ook de gewetensvorming en het normbesef tijd nodig hebben om tot volle wasdom te komen. En toch straffen we een kind als het iets doet dat niet volgens de afgesproken regels is, weliswaar dan zonder celstraf of geldboete. We nemen wel vrijheid- weg en leggen iets op dat onaangenaam- is, als reactie op het normovertredend gedrag." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30846
in Welwijs > Nr 3 (september 2022) . - p. 29-34[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Onderwijs en sociale rechtvaardigheid in 2050 / Ides Nicaise in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
[article]
Titre : Onderwijs en sociale rechtvaardigheid in 2050 Type de document : texte imprimé Auteurs : Ides Nicaise, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p 6-10 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Inégalité scolaire
Politique de l'enseignementMots-clés : Rechtvaardigheid Résumé : "Na heel wat onderzoek over trends, de oorzaken van ongelijkheid in het Vlaams onderwijs en de mogelijke remedies ervoor wil ik in deze bijdrage een wetenschappelijk onderbouwd ideaalbeeld schetsen van een sociaal rechtvaardig Vlaams onderwijssysteem in 2050. (...)"(uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32643
in Welwijs > Nr 3 (september 2022) . - p 6-10[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Op zes domeinen werken aan kansrijk en betaalbaar onderwijs / Marijn Somers in Welwijs, Nr 3 (september 2022)
[article]
Titre : Op zes domeinen werken aan kansrijk en betaalbaar onderwijs Type de document : texte imprimé Auteurs : Marijn Somers, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p.11-14 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Frais scolaire
Politique de l'enseignementMots-clés : vzw Krijt Résumé : "De vzw Krijt streeft naar een kansrijk en betaalbaar onderwijs zonder financiële stress voor ouders en scholen, waarbij alle leerlingen maximaal participeren aan het onderwijs en het schoolpersoneel zich armoedevaardig voelt én is. In dit artikel gaan we in op hoe scholen hieraan kunnen werken aan de hand van zes domeinen: visie, communicatie, kostenbeleid, schoolrekening, participatie en solidariteitsfonds." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32644
in Welwijs > Nr 3 (september 2022) . - p.11-14[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt