Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
Welwijs . Nr 3Paru le : 15/09/2019 |
Exemplaires (1)
Cote | Section | Disponibilité |
---|---|---|
WEL | Tijdschrift / Revue | Exclu du prêt |
Dépouillements
Ajouter le résultat dans votre panierBRUTUS, Brusselse tutoren voor scholieren. Brug tussen stad en universiteit / Machteld De Metsenaere in Welwijs, Nr 3 (september 2019)
[article]
Titre : BRUTUS, Brusselse tutoren voor scholieren. Brug tussen stad en universiteit Type de document : texte imprimé Auteurs : Machteld De Metsenaere Année de publication : 2019 Article en page(s) : 10-14 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Accompagnement
Échec scolaire
Enseignement secondaireRésumé : In het algemeen is het Nederlandstalig onderwijs in de hoofdstad er goed in geslaagd om de instroom van kinderen met een migratieachtergrond te verwerken en heeft het van hen meertalige en multiculturele jonge volwassenen gamaakt. Toch blijft de maatschappelijke dynamiek zorgen voor knelpunten in het ondewijs. Zo blijft er een grote goep leerlingen die minder succesvol zijn. Vaak zijn ze niet-Nederlandstalig, hebben ze een migratieachtergrond, behoren ze tot sociaal en economisch achtergestelde groepen en ondervinden ze moeilijkheden bij het verwerven van kennis en competenties. [...] BRUTUS, voluit Brusselse tutoren voor scholieren, werd ontwikkeld als pragmatisch antwoord op deze maatschappelijke uitdagingen. [Fragment blz. 10] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28710
in Welwijs > Nr 3 (september 2019) . - 10-14[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Kansarmoede kan de hoofdbezigheid van een heel gezin zijn. Dat heb ik echt ervaren / Katelijne Béatse in Welwijs, Nr 3 (september 2019)
[article]
Titre : Kansarmoede kan de hoofdbezigheid van een heel gezin zijn. Dat heb ik echt ervaren Type de document : texte imprimé Auteurs : Katelijne Béatse Année de publication : 2019 Article en page(s) : 15-18 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Famille
Inégalité scolaire
Précarité
Soutien à la parentalitéRésumé : Kompanjon wil kansarme kinderen kansrijker maken via studie- en opvoedingsondersteuning aan huis. Studenten uit hoger onderwijs bieden de concrete en professionele ondersteuning voor deze gezinnen. Ze doen dit in het kader van een stage of een keuzevak “maatschappelijk engagement” of Community Service Learning zoals omschreven door VLHORA. De studenten volgen meestal de lerarenopleiding of een opleiding in de zorg of hulpverlening. Steeds meer hogeronderwijsinstellingen en organisaties in Vlanderen werken een soortgelijke ervaringsmethodiek uit voor hun studenten. [Fragment blz. 15] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28711
in Welwijs > Nr 3 (september 2019) . - 15-18[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Blootstelling aan geweld binnen het gezin. / Evi Verdonck in Welwijs, Nr 3 (september 2019)
[article]
Titre : Blootstelling aan geweld binnen het gezin. Type de document : texte imprimé Auteurs : Evi Verdonck Année de publication : 2019 Article en page(s) : 19-24 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Maltraitance infantile
Violence intrafamilialeRésumé : Blootgesteld zijn aan geweld in het gezin is een miskende vorm van kindermishandeling en de gevolgen ervan worden (nog steeds) onderschat. Recent voerde UC Leuven-Limburg, in opdracht van de Vlaamse overheid, een onderzoek uit naar slachtofferschap van geweld in verschillende contexten bij minderjarigen. Met deze bijdrage kijken we hoeveel en hoe vaak minderjarigen in Vlaanderen getuige zijn van gezinsgeweld, wat de achtergrondkenmerken zijn, en in welke mate blootstelling aan geweld samenhangt met andere vormen van kindermishandeling in de thuiscontext. Verder beoogt deze bijdrage inzicht te krijgen in het hulpzoekgedrag van kinderen en jongeren. We eindigen met enkele indicaties en aanbevelingen waar iedereen die beroepshalve met minderjarigen in aanraking komt, aandacht voor moet hebben. [Fragment blz. 19] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28712
in Welwijs > Nr 3 (september 2019) . - 19-24[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Vlaamse jonge mantelzorgers onderzocht / Anton Derks in Welwijs, Nr 3 (september 2019)
[article]
Titre : Vlaamse jonge mantelzorgers onderzocht Type de document : texte imprimé Auteurs : Anton Derks ; Maxim Dierckens Année de publication : 2019 Article en page(s) : 25-27 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Aidant proche
JeuneRésumé : De gemiddelde mantelzorger is toch eerder iemand van middelbare leeftijd die voor zijn ouders zorgt? Nochtans zijn er ook kinderen en jongvolwassenen die bij een familielid met een ziekte of handicap wonen en daardoor thuis extra verantwoordelijkheden opnemen. We beschouwen deze groep niet zo snel als mantelzorgers en zo blijft zij veelal onder de radar in scholen en welzijnsorganisaties en in het publiek debat. In dit artikel gaan we na wat er geweten is over deze ‘jonge mantelzorgers’. We belichten onze onderzoeksplannen bij deze groep. [Fragment blz. 25] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28713
in Welwijs > Nr 3 (september 2019) . - 25-27[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Een blik op inclusie in secundaire scholen / Annet De Vroey in Welwijs, Nr 3 (september 2019)
[article]
Titre : Een blik op inclusie in secundaire scholen Type de document : texte imprimé Auteurs : Annet De Vroey Année de publication : 2019 Article en page(s) : 28-31 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement inclusif Intégration des enfants à besoins spécifiques dans l'enseignement ordinaire
Enseignement secondaireRésumé : Het M-decreet blijft een heikel punt in actuele onderwijsdebatten. Het is voor leerkrachten niet evident om leeromgevingen te ontwikkelen die ook leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voldoende ondersteunen. Toch toont onderzoek goede voorbeelden van inclusieve praktijk, ook in het secundair onderwijs. Nog vóór het M-decreet waren al heel wat secundaire scholen de weg van inclusie ingeslagen. In dit artikel bespreken we onderzoek naar de implementatie van inclusief onderwijs in het secundair onderwijs. Het wil hiermee inzicht geven in het proces dat scholen succesvol kunnen doorlopen naar een meer inclusieve aanpak. [Fragment blz. 28] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28714
in Welwijs > Nr 3 (september 2019) . - 28-31[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Boutique Monique. Het verhogen van maatschappelijke participatie van OKAN-jongeren / Joris Verlinden in Welwijs, Nr 3 (september 2019)
[article]
Titre : Boutique Monique. Het verhogen van maatschappelijke participatie van OKAN-jongeren Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Verlinden Année de publication : 2019 Article en page(s) : 32-35 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers (OKAN)
ParticipationRésumé : De uitdagingen waarmee schoolteams binnen het OKAN-onderwijs worden geconfronteerd zijn bijzonder divers en situeren zich binnen verschillende domeinen: onderwijs, preventieve gezondheidszorg, (psychosociaal) welzijn, maatschappelijke participatie, tewerkstelling, ... Hoewel de eerstelijnopvang binnen het beschermde kader van OKAN-klas erg belangrijk is, zeten de meeste OKAN-scholen daarom vanaf het begin ook intensief in op het verhogen en versterken van deelname aan het buitenschoolse weefsel. Zo ook het schoolteam van Stedelijk Lyceum Offerande in Antwerpen. Dankzij de projectsteun van de Stichting Koningin Paola wordt daar met het project Boutique Monique al enkele jaren gebouwd aan een projectmodel dat een antwoord kan bieden op de vele moeilijkheden die (OKAN-)scholen ondervinden wanner ze de maatschappelijke participatie van hun leerlingen willen versterken. [Fragment blz. 32] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28715
in Welwijs > Nr 3 (september 2019) . - 32-35[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Op zoek naar verbinding door verschillen te omarmen / Lieve Lenaerts in Welwijs, Nr 3 (september 2019)
[article]
Titre : Op zoek naar verbinding door verschillen te omarmen Type de document : texte imprimé Auteurs : Lieve Lenaerts ; Griet Severeyns Année de publication : 2019 Article en page(s) : 36-39 Langues : Néerlandais (dut) Résumé : De hedendaagse schoolcultuur ontwikkelt zich voortdurend in interactie met de samenleving en de omgeving. Die omgeving is vandaag 'superdivers'. Dat is een feit. In scholen zien wee meer en meer verschillen tussen de leerlingen, leerkrachten en ouders. Er zijn diverse geloofsovertuigingen, thuistalen, normen, waarden en ... . Deze verschillen brengen heel wat uitdagingen met zich mee. Leerkrachten en directies maken zich hierover soms zorgen en stellen zich vragen. 'Hoe ver gaan we mee in veranderingen en aanpassingen, zonder onze eigenheid te verliezen?', 'Hoe doen we dat in een drukke schoolse context?', 'Waar vinden we aanzetten?'. DoorElkaar, een expertisecentrum rond diversiteit en interculturaliteit (zie verder), ontwikkelde enkele methodieken om hiermee in het schoolteam concreet aan de slag te gaan. [Fragment blz. 36] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28716
in Welwijs > Nr 3 (september 2019) . - 36-39[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt