Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
|
Exemplaires (1)
Cote | Section | Disponibilité |
---|---|---|
WEL | Tijdschrift / Revue | Exclu du prêt |
Dépouillements


Mag het iets minder zijn? Studiedruk in het secundair onderwijs / Juno Tourne in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
[article]
Titre : Mag het iets minder zijn? Studiedruk in het secundair onderwijs Type de document : texte imprimé Auteurs : Juno Tourne, Auteur ; Pieter De Pauw, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : 11-15 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Santé des jeunesMots-clés : Studiedruk Résumé : "In de internationale literatuur gaat er steeds meer aandacht naar de studiedruk die jongeren ervaren in het secundair onderwijs. Een te hoge studiedruk gaat immers gepaard met tal van negative gevolgen, zowel op academisch als op gezondheidsvlak. Toch is wetenschappelijk onderzoek naar studiedruk bij Vlaamse jongeren beperkt. (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32084
in Welwijs > Nr 2 (juni 2023) . - 11-15[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt De stem van jongeren in de zoektocht naar schoolse motivatie: Kiezen voor "social impact learning labs" of "SILLs": not so silly? / Sofie Beunen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
[article]
Titre : De stem van jongeren in de zoektocht naar schoolse motivatie: Kiezen voor "social impact learning labs" of "SILLs": not so silly? Type de document : texte imprimé Auteurs : Sofie Beunen, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : 16-19 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Exclusion scolaire
JeugdhulpMots-clés : SILLs Schoolophangapparaat Résumé : "Schooluitval stijgt in Vlaanderen, motivatie en welbevinden kennen een omgekeerde trend. We gingen met 208 jongeren in gesprek over hun schoolse motivatie, onder andere via arts-based research. Samen met andere (onderwijs) actoren ontwikkelen we een voorstel om demotivatie tegen te gaan, social impact learning labs (SILL). (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32085
in Welwijs > Nr 2 (juni 2023) . - 16-19[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt De school als leefomgeving: Hoe kinderen op de vlucht houvast zoeken op school / Siska Van Daele in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
[article]
Titre : De school als leefomgeving: Hoe kinderen op de vlucht houvast zoeken op school Type de document : texte imprimé Auteurs : Siska Van Daele, Auteur ; An Piessens, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : 20-24 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Famille en séjour irrégulier
JeugdhulpMots-clés : Kinderen op de vlucht Résumé : "Kinderen op de vlucht moeten zich na hun aankomst in België oriënteren op de gastsamenleving. In het praktijkgerichte onderzoek 'Onderweg' onderzochten we hoe ze hun schooltijd en hun vrije tijd beleven en hoe we daar in de praktijk op in kunnen spelen. 'Onderweg' liep in twee opvangcentra voor asielzoekers en vier basisscholen. Dit artikel zoomt in op de beleving van de basisschool als leefomgeving en kiest radicaal voor de stem van de kinderen." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32090
in Welwijs > Nr 2 (juni 2023) . - 20-24[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Deep democracy: Een methode die leidt naar inclusie en belonging / Fanny Matheusen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
[article]
Titre : Deep democracy: Een methode die leidt naar inclusie en belonging Type de document : texte imprimé Auteurs : Fanny Matheusen, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : 25-29 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Diversité
Enseignement et formation
Inégalité sociale
SociétéRésumé : "In het onderwijs scholen we onze kinderen en jongeren voor een nog ongekende toekomst, een samenleving waarin mensen wereldwijd meer van elkaar afhankelijk zullen zijn. Daarin zal samenwerking nodig zijn en zullen conflicten tot de orde van de dag behoren. Hummus zet zich als organisatie in voor jongeren, die de leiders van de toekomst zijn.(...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32091
in Welwijs > Nr 2 (juni 2023) . - 25-29[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Schoolweigering / Nele Van Driessche in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
[article]
Titre : Schoolweigering Type de document : texte imprimé Auteurs : Nele Van Driessche, Auteur ; Gino Ameye ; ... et al. Année de publication : 2023 Article en page(s) : 30-34 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Jeugdhulp
Récit de vieMots-clés : Schoolweigering Résumé : "Ik zou wel naar school willen gaan maar het lukt gewoon niet. Al 2 f*cking jaar niet. Trouwens,ik ben mijn motivatie ondertussen ook al beetje kwijt. Er gaat me later niemand vragen wat de cosinus is van dat stuk Camembert dat ik net heb gekocht." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32092
in Welwijs > Nr 2 (juni 2023) . - 30-34[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt