Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
Catégories
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la rechercheThuistalen als hefboom: Hoe Vlaamse scholen meertaligheid omzetten in leerwinst / Maxime Van Raemdonck in Welwijs, Nr 3 (septembre 2025)
[article]
Titre : Thuistalen als hefboom: Hoe Vlaamse scholen meertaligheid omzetten in leerwinst Type de document : texte imprimé Auteurs : Maxime Van Raemdonck, Auteur ; Wendelien Vantieghem Année de publication : 2025 Article en page(s) : 6-10 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
PédagogieMots-clés : Meertaligheid Résumé : "Is meertaligheid een hinderpaal bij het leren? internationaal onderzoek toont dat de inzet van meertaligheid net een motor voor welzijn kan zijn en leerwinst kan bieden. Vraag is ook: hoe zit dat in Vlaanderen, waar klassen vaak een lappendeken van diverse thuistalen zijn?
In dit artikel brengen we een overzicht van recent Vlaams onderzoek naar de impact van de thuistaal op het leren, en geven we aan waar de hinderpalen én kansen liggen bij het inzetten op meertaligheid in de klas." (uittreksel uit het artikel)Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33567
in Welwijs > Nr 3 (septembre 2025) . - 6-10[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Jongens in het onderwijs hebben dringend een emancipatorisch beleid nodig / Alexander Witpas in Welwijs, Nr 3 (septembre 2025)
[article]
Titre : Jongens in het onderwijs hebben dringend een emancipatorisch beleid nodig Type de document : texte imprimé Auteurs : Alexander Witpas Année de publication : 2025 Article en page(s) : 11-14 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Inégalité scolaire
PédagogieMots-clés : Jongens Résumé : "Jongens ervaren al meer dan 25 jaar toenemende problemen in het onderwijs, zowel in Vlaanderen als wereldwijd. Ze scoren slechter op testen, verlaten vaker vroegtijdig de school en stromen minder door naar hoger onderwijs dan meisjes. Verschillen in ontwikkeling, stereotiepe attitudes en ongelijke behandeling spelen een rol. Terwijl de situatie jaar na jaar verslechtert, blijft een beleid om de problemen aan te pakken uit. Nochtans is een structurele aanpak, gebaseerd op cijfermateriaal en vanuit een emancipatorische visie, mogelijk en dringend nodig." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33568
in Welwijs > Nr 3 (septembre 2025) . - 11-14[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Ouderbetrokkenheid in een superdiverse klas: Tips voor leerkrachten / Tine Dessein in Welwijs, Nr 3 (septembre 2025)
[article]
Titre : Ouderbetrokkenheid in een superdiverse klas: Tips voor leerkrachten Type de document : texte imprimé Auteurs : Tine Dessein, Auteur Année de publication : 2025 Article en page(s) : 24-28 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Pédagogie
Relation école-parentsMots-clés : Superdiverse klas Résumé : "Onze scholen zijn superdivers; leerlingen brengen een waaier aan thuistalen, migratieverhalen, cultuur en onderwijservaringen mee. Die realiteit daagt schoolteams uit, maar biedt ook kansen om het onderwijs anders te organiseren. FMDO zvw helpt ouders met een migratieachtergrond via het project Onderwijsambassadeurs. Meertalige vrijwilligers geven informatie over het Vlaamse onderwijs en helpen hen met de problemen die ouders ervaren. Dit artikel geeft leerkrachten praktische tips om met die diversiteit om te gaan en ouders beter bij het onderwijs te betrekken." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33571
in Welwijs > Nr 3 (septembre 2025) . - 24-28[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt
Titre : ‘Inclusie is geen optie in een keuzemenu, het is de kern van ons werk’ Type de document : document électronique Auteurs : Soehaila Lakhbyaz, Auteur Autre Editeur : Brussel : Verbond van Instellingen voor Welzijnswerk Année de publication : 2025 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Inclusion
Pédagogie
Personne handicapéeIndex. décimale : 41 Inclusie - personen met een handicap | Inclusion - Personnes en situation de handicap Résumé : "Zolang we inclusie blijven zien als een vrijblijvende keuze, zullen we nooit de samenleving bouwen waarin iedereen zich écht gezien, gehoord en veilig voelt.” Dat stelt orthopedagoge Soehaila Lakhbyaz vanuit haar werkpraktijk en eigen ervaring" (uittreksel uit het artikel) Note de contenu : Artikel uit Sociaal.Net. En ligne : https://sociaal.net/opinie/inclusie-is-geen-optie-in-een-keuzemenu-het-is-de-ker [...] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33566 Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité ONLY ONLINE Only online Exclu du prêt Het pad naar diversiteitsresponsief onderwijs - Vergeet de lerarenopleider niet! / Benjamin Ponet in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
[article]
Titre : Het pad naar diversiteitsresponsief onderwijs - Vergeet de lerarenopleider niet! Type de document : texte imprimé Auteurs : Benjamin Ponet, Auteur ; Ann Debo, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 10-13 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Diversité
Enseignement et formation
Inégalité scolaire
PédagogieRésumé : "Onderwijssystemen houden nog te weinig rekening met de diversiteit in onze samenleving, waardoor niet alle leerlingen de emancipatorische kracht van onderwijs kunnen ervaren. Deze bijdrage biedt een inkijk in hoe lerarenopleiders zich kunnen professionaliseren om onderwijs te realiseren dat wél recht doet aan iedereen door zowel aandachtig te zijn voor diversiteit als daadkrachtig te zijn tegen onderwijsongelijkheid. (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32979
in Welwijs > Nr 4 (december 2024) . - 10-13[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt School sociaal werk in Vlaanderen en Brussel / Ronald Crouzé in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
PermalinkVerbondenheid met jonge tieners in de klaspraktijk. "Students don't care how much you know, until they know how much you care." J.C Maxwell / Evelien Buyse in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
Permalink'Door school geraak je uw mensheid een beetje kwijt' Jongeren over ruimte op school / Juno Tourne in Welwijs, Nr 4 (december 2024)
PermalinkN° 107 - juillet-septembre 2024 - Une éducation positive aux drogues (Bulletin de Prospective Jeunesse - Drogues-santé-prévention)
![]()
PermalinkDrug positive education : choisir entre l’éducation et la peur / Jean-Sébastien Fallu in Prospective Jeunesse - Drogues-santé-prévention, N° 107 (juillet-septembre 2024)
![]()
PermalinkÉducation aux drogues : au revoir les mallettes / Anaïs Teyssandier in Prospective Jeunesse - Drogues-santé-prévention, N° 107 (juillet-septembre 2024)
![]()
PermalinkDe relatie recht en pedagogie: een rondetafel discussie / Sofie De Bus in Panopticon. Tijdschrift voor Strafrecht, Criminologie en Forensisch Welzijnswerk, Nr 2 (maart-april 2024)
PermalinkDe la reproduction sociale à un moyen de la défier : le Tou.te.s capables / Sylvie-Anne Goffinet in Journal de l'alpha, N° 232 (janvier 2024)
![]()
PermalinkPédagogie alternative, un chemin vers l'épanouissement scolaire ? / Imane Elmi Galib in Alter Échos, EXTRA AML 11 (avril 2022)
PermalinkPermalinkSurveiller et punir les écoles : une solution efficace pour plus d'égalité scolaire ? / Cécile Gorré in Revue nouvelle, N° 1 (janvier 2022)
PermalinkPédagogies différentes et publics en difficulté Pourquoi ça marcherait ? / Yves Reuter in Journal de l'alpha, N° 224 (janvier-mars 2022)
![]()
PermalinkHerstellen zonder straf. Een haalbare stap voor scholen? / Maria Beerten in Welwijs, Nr 2 (juni 2021)
PermalinkHerstelgericht handelen in een school voor buitengewoon onderwijs? in Welwijs, Nr 2 (juni 2021)
PermalinkAmbrajaze - zelf terug schakelen. Ambrajeze biedt tijd en ruimte aan jongeren om terug te schakelen en te herbronnen / Gilles Maene in Welwijs, Nr 1 (maart 2021)
PermalinkDe school als veilige haven / Sven Bussens in Welwijs, Nr. 1 (maart 2020)
PermalinkNr 4 - oktober-december 2019 - Onderwijs (Bulletin de Viewz)
PermalinkN° 119 - décembre 2018 - mars 2019 - ISP en jeux. La place du ludique dans les apprentissages. (Bulletin de Insertion (l'))
PermalinkVan theorie naar praktijk: wat leren studenten tijdens een gevangenisbezoek? / Aurelia Bijnens in Panopticon. Tijdschrift voor Strafrecht, Criminologie en Forensisch Welzijnswerk, Nr 2 (maart-april 2018)
PermalinkManuel pour les Etats membres de l'UE : Comment garantir les droits des enfants en conflit avec la loi ? (2018)
![]()
PermalinkHistoire du Groupe Belge d'Éducation Nouvelle (GBEN) / Florence Loriaux in Éduquer, N° 134 (décembre 2017)
PermalinkN° 368 - octobre 2017 - Libérer la parole des jeunes, un outil éducatif (Bulletin de Journal du Droit des Jeunes (JDJ))
PermalinkPermalinkCentre de documentation en droit de l'enfant - Ajouts 2015 / Benoît Van Keirsbilck (2015)
Permalink






